Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Θέματα Ηθικής, Δεοντολογίας, προβληματισμοί και θεωρητικές απόψεις πάνω στην οπτική επικοινωνία.

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό isikol » 01.10.10, 12:26 pm

εύστοχες ερωτήσεις έκανε ο killerman...αν ξέρει κάποιος να απαντήσει θα ήταν πολύ ενδιαφέρον...

ενδιαφέρομαι και εγω να ξέρω αν "στέκονται" νομικά αυτα τα "συμφωνητικά"
http://isikol.deviantart.com
--------------------
(my personal gallery)
Άβαταρ μέλους
isikol
Master Member
 
Posts: 5138
Εγγραφή: 15.06.06, 3:41 pm
Τοποθεσία: Daily Planet - στο υπόγειο με την Lois...

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό panevan » 01.10.10, 1:00 pm

Dark3go έγραψε:Επειδή έχω βαρεθεί ν ακούω για συμφωνητικά θρύλους...έχω 7 θανάσιμα ερωτήματα...

Μπορεί να μου πεί κάποιος...?

1. Το συμφωνητικό το συντάσουμε εμείς, μόνοι μας, ή με κάποιον Σιόρ Τάπα?

2. Πως κατοχυρώνεται νομικά? Απο Αστυνομία? ΚΕΠ? ΑΔΕΔΥ? ΟΠΥ? ΑΔΕΛ? Δε παίζει καμιά επίσημη σφραγίδα Κρατικού φορέα επάνω? Τι στο καλό είναι τελικά? 2 υπογραφές ξερές πάνω σ ένα Α4?

3. Μια απλή υπεύθυνη "δήλωση του νόμου" θα αρκούσε?

4. Μέσα σ αυτό, ορίζεται ως προυπόθεση και η προκαταβολή, ή εκ των υστέρων, κι αν ναι, πώς ορίζεται ακριβώς? Αν του παραδώσω παπάτζες για προσχέδια, δικαιούμαι την προκαταβολή? Τη δίνω πίσω? Τι?

5. Αυτό το συμφωνητικό καλύπτει και τους ανευ δελτίου παροχής υπηρεσιών γραφίστες?
Αν δεν παίζει κάποια επίσημη κατοχύρωση - επικύρωση, κάνει και γι αυτούς?

6. Ο πελάτης σε τι καλύπτεται απ αυτό?

7. Η Ένωση Γραφιστών, παίζει κάποιο ρόλο σ αυτό?

Γαβ.


1. Nαι. Υπαρχουν αρκετα υποδείγματα να σε κατευθυνουν.

2. Ναι. Ειναι 2 υπογραφές πανω σε ενα Α4. Οπως και το συμβολαιο για το σπιτι σου. Και νομιζω αρκει. Κι αν ακομα υπαρχουν παραθυρακια στο νομο για να προσβαλλει καποιος κακοβουλος πελατης τη συμφωνία (εδω χρησιμος θα ηταν καποιος δικηγορος) θα το σκεφτει 2 φορες.

3. Δεν το ξερω

4. Επισης βασει του συμφωνητικου, εισπράττεις και την προκαταβολη. Λογικα ο πελατης εχει δει αλλες δουλειες σου και σ' εχει επιλέξει γι' αυτο. Τωρα αν δε του αρεσει τιποτα, προβλημα δικο του. Αλλα αυτο υπαγεται στο τι ψαρια πιανει ο καθενας μας...

5. Nομιζω ναι. Πρεπει του πελατη να του κοψεις καποια αποδειξη για την προκαταβολη. Αλλιώς θα σε διαολοστειλει και θα χει και δικιο. Γι' αυτους που δεν εχουν παροχης υπάρχει και η αποδειξη δαπανης απο πλευρας πελατη. Αν το δεχτει.

6. Απο ποιο;

7. Περαν συμβουλών, νομιζω οχι.

Φανταστειτε τωρα (βαλτε παραλληλα να παιζει και το imagine του Lenon) το επαγγελμα μας χωρις μαυρα λεφτα, ολοι να ειχαμε παροχης υπηρεσιων, ολοι να συντασσαμε συμφωνητικα και να απαιτουσαμε προκαταβολη για να ξεκινησει η εργασια. Ποσα λιγοτερα τεtοια περιστατικα θα ειχαμε; Moνο αν παταχθει η μαυρη πληρωμη θα μειωθουν αυτα τα περιστατικα. Το πιστευω αυτο.
Άβαταρ μέλους
panevan
Master Member
 
Posts: 2427
Εγγραφή: 11.07.05, 9:49 am

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό soffia » 01.10.10, 1:09 pm

1. Το συμφωνητικό το συντάσουμε εμείς, μόνοι μας, ή με κάποιον Σιόρ Τάπα?


Το πρότυπο καλό είναι να το συντάσσει δικηγόρος αλλά όχι απολύτως απαραίτητο

2. Πως κατοχυρώνεται νομικά? Απο Αστυνομία? ΚΕΠ? ΑΔΕΔΥ? ΟΠΥ? ΑΔΕΛ? Δε παίζει καμιά επίσημη σφραγίδα Κρατικού φορέα επάνω? Τι στο καλό είναι τελικά? 2 υπογραφές ξερές πάνω σ ένα Α4?


Είναι ιδιωτικό συμφωνητικό, αν είχε κάτι από τα παραπάνω δεν θα λεγότανε ιδιωτικό
Κοίτα σχετική νομοθεσία http://www.taxheaven.gr/acforum/index.p ... opic=25663
Πρέπει να κατατεθεί και στην αρμόδια ΔΟΥ, για να ισχύει νομικά.
Έχει κάποια βαρύτητα στο δικαστήριο αλλά όχι απόλυτη, αποτελεί πάντως απόδειξη για την φύση της συμφωνίας
Όμως η προφορική συμφωνία εφόσον αποδειχτεί έχει κάποια βαρύτητα στο δικαστήριο, οπότε μπορεί να αποτελέσει απόδειξη αυτής


3. Μια απλή υπεύθυνη "δήλωση του νόμου" θα αρκούσε?

Αυτό τη σχέση έχει;

4. Μέσα σ αυτό, ορίζεται ως προϋπόθεση και η προκαταβολή, ή εκ των υστέρων, κι αν ναι, πώς ορίζεται ακριβώς? Αν του παραδώσω παπάτζες για προσχέδια, δικαιούμαι την προκαταβολή? Τη δίνω πίσω? Τι?

προκαταβολή πριν σχεδιάσεις και δεν επιστρέφεται
Τα περί κακών προσχεδίων δεν παίζουν, αν είδε την δουλειά σου και του άρεσε θα του αρέσουν και τα προσχέδια


5. Αυτό το συμφωνητικό καλύπτει και τους άνευ δελτίου παροχής υπηρεσιών γραφίστες?
Αν δεν παίζει κάποια επίσημη κατοχύρωση - επικύρωση, κάνει και γι αυτούς?

ίσως, γιατί μπορείς να έχεις νόμιμο εισόδημα μέχρι 5000 από υπηρεσίες ( με επιφύλαξη αυτό)

6. Ο πελάτης σε τι καλύπτεται απ αυτό?

Ανάλογα με τους όρους
Ότι θα λάβει το συμφωνημένο, προϊόν μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, θα έχει υποστήριξη, δεν θα λάβει προιον κλεμένης πνευματικής ιδιοκτησίας.

7. Η Ένωση Γραφιστών, παίζει κάποιο ρόλο σ αυτό?

όχι, τι δουλειά έχει με κάτι τέτοιο ε;
Καμιά επαγγελματική ένωση στον κόσμο δεν παίζει ρόλο διαμεσολαβητή μεταξύ επιτηδευματιών, ούτε κάποιος άλλος φορεάς, μόνο το δηκαστήριο είναι γι αυτή την δουλειά
Μπορεί μόνο να δώσει στο δικαστήριο, κατάθεση ως «ειδικός» έχει κάποιο νομικό όρο αλλά δεν τον θυμάμαι.

Γαβ.
Γουβ

Τέλος
Το συμφωνητικό αν και έχει νομική ισχύ αν δεν το καταθέσεις στην αρμόδια ΔΥΟ
(αν δεν είναι μεγάλο το ποσό δεν αξίζει)
αν ο πελάτης το υπογράψει πολύ σπάνια δεν θα το τηρήσει

μου έχει τύχει να προσπαθήσει πελάτης να ισχυριστεί ότι έχουμε συμφωνήσει παραπάνω δουλειά, και όταν αναφέρθηκα στο υπάρχει συμφωνητικό, μου είπε ότι αα, δεν κατάλαβα τι έγραφες
(είχαμε συμφωνήσει 5 ενδεικτικές σελίδες μαζί με σχεδιασμό, και ήθελε όλο το site άλλες 25 σελίδες )
εφόσον όμως υπήρχε και μόνο ως ψυχολογική βαρύτητα με πλήρωσε

επίσης όταν γίνεται, είναι απόλυτα κατανοήτο στον πελάτη πιά θα είναι η συνεργασία μας
--------------------------------------
bright new! http://www.stasy.gr
http://www.designobsession.gr
Άβαταρ μέλους
soffia
Old Member
 
Posts: 1590
Εγγραφή: 05.10.05, 6:39 pm

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό panevan » 01.10.10, 1:15 pm

Γαβ - Γουβ :lol: :lol: :lol: :lol:
Να στε καλα ρε παιδια. Ελικρινα!! :lol: :lol: :lol:
Άβαταρ μέλους
panevan
Master Member
 
Posts: 2427
Εγγραφή: 11.07.05, 9:49 am

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό soffia » 01.10.10, 1:17 pm

μαζί γράφαμε panevan
και δεν είδα την απαντησή σου

Φανταστειτε τωρα (βαλτε παραλληλα να παιζει και το imagine του Lenon) το επαγγελμα μας χωρις μαυρα λεφτα, ολοι να ειχαμε παροχης υπηρεσιων, ολοι να συντασσαμε συμφωνητικα και να απαιτουσαμε προκαταβολη για να ξεκινησει η εργασια.

ωραία θα ήταν
--------------------------------------
bright new! http://www.stasy.gr
http://www.designobsession.gr
Άβαταρ μέλους
soffia
Old Member
 
Posts: 1590
Εγγραφή: 05.10.05, 6:39 pm

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό panevan » 01.10.10, 1:20 pm

soffia έγραψε:ίσως, γιατί μπορείς να έχεις νόμιμο εισόδημα μέχρι 5000 από υπηρεσίες ( με επιφύλαξη αυτό)


Oταν πριν απο 4 χρονια δεν ειχα μπλοκακι και δουλευα με αποδειξη δαπανης του πελατη, ηταν 3.000 ευρω.
Άβαταρ μέλους
panevan
Master Member
 
Posts: 2427
Εγγραφή: 11.07.05, 9:49 am

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό heinrich » 01.10.10, 1:22 pm

Από τη στιγμή που βάζεις την υπογραφή σου σε μια συμφωνία τότε έχεις κάποια νομικά δικαιώματα και υποχρεώσεις. Ετσι και αλλιώς αυτό που δεν μπορεί να σου λύσει το ιδιωτικό συμφωνητικό έρχεται και το λύνει το εμπορικό δίκαιο. Ομως αν φτάσεις σε εκείνες τις ακραίες περιπτωσεις που δεν μπορείς να βγάλεις άκρη τότε το συμφωνητικό για μένα είναι «πάρε το αβγό και κούρευτο».
Παρόλα αυτά, το κύριο προσόν ενός υπογεγραμμένου συμβολαίου - προσφοράς - συμφωνητικού είναι πως ο πελάτης θα σε αντιμετωπίσει ως επαγγελματία και εσύ θα τον αντιμετωπίσεις ως σοβαρό πελάτη (ή ως πελάτη που αντιμετωπίζει το ζητημα της διαφήμισής του με σοβαρότητα). Αν ήμουν καθηγητής γραφιστών θα επέμενα πολύ σε αυτό το σημείο. Οταν γράφεις μια Α-Ν-Α-Λ-Υ-Τ-Ι-Κ-Η προσφορά σημαίνει πως πρωτίστως έχεις σκεφτεί πολύ σοβαρά και σε βάθος την εργασία που επιθυμούν να σου αναθέσουν. Εχεις σκεφτεί τις περισσότερες συνισταμένες και είσαι έτοιμος να τις αντιμετωπίσεις.
Προκαταβολή δεν έχω ζητήσει ποτέ. Και ούτε πρόκειται. Ισως σε περίπτωση ανάγκης να ζητήσω όταν θα έχω περάσει τα στάδια των προσχεδίων και μυρίζομαι καποιον κίνδυνο. Δεν ξέρω αν σας ανακουφίζει αυτό αλλά και εγώ έχω πέσει θύμα παλιότερα και ίσως πέσω και μελλοντικά. Δεν υπάρχει επαγγελματίας που να μην έχει πέσει μικρής ή μεγάλης εκμετάλλευσης. Ομως συνεχίζω να γράφω προσφορές για πελάτες που συνεργάζομαι τα τελευταία 11 χρόνια.


Ολοι μαζί γράφαμε :D
"What is elegance? Soap and water!" Cecil Beaton
Άβαταρ μέλους
heinrich
Old Member
 
Posts: 1213
Εγγραφή: 27.03.07, 11:28 am
Τοποθεσία: Aθήνα

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό Dark3go » 01.10.10, 2:09 pm

Πωπωπωπωπω αυτη η soffia, πωπωπωπω...να σε περιλάβει να σε κάνει κιμά να σε φτιάξει κεφτέδες

soffia
Έχει κάποια βαρύτητα στο δικαστήριο αλλά όχι απόλυτη...


Μέχρι να πάω και αν, στα δικαστήρια, δε μπορώ να κάνω κάτι άλλο για να με πληρώσει? Τον πυροβολώ στο γόνατο αμα θέλω?

soffia
προκαταβολή πριν σχεδιάσεις και δεν επιστρέφεται


Tι είναι αυτό πάλι? Παγκάρι Εκκλησίας "ρέστα δεν δίνονται"? Πωπωπωπω

soffia
ίσως, γιατί μπορείς να έχεις νόμιμο εισόδημα μέχρι 5000 από υπηρεσίες ( με επιφύλαξη αυτό)


είπα και γώ, όλα τα ξέρει?

soffia
Ανάλογα με τους όρους
Ότι θα λάβει το συμφωνημένο, προϊόν μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, θα έχει υποστήριξη, δεν θα λάβει προιον κλεμένης πνευματικής ιδιοκτησίας.


Στην έκδοση full, τι άλλο παίρνει?

soffia
όχι, τι δουλειά έχει με κάτι τέτοιο ε;
Καμιά επαγγελματική ένωση στον κόσμο δεν παίζει ρόλο διαμεσολαβητή μεταξύ επιτηδευματιών, ούτε κάποιος άλλος φορεάς, μόνο το δηκαστήριο είναι γι αυτή την δουλειά
Μπορεί μόνο να δώσει στο δικαστήριο, κατάθεση ως «ειδικός» έχει κάποιο νομικό όρο αλλά δεν τον θυμάμαι.


Δε το θυμάσαι? Δε το θυμάσααιαι? Αίσχος! Κόπηκες.

Σ ευχαριστώ Soffia, για τις απαντήσεις, έπεσε ένα κάποιο φως στο θέμα ομολογώ! Panevan, έχεις ψωμιά ακόμα για να τη φτάσεις ορέ... :P
The Rime of the Ancient Mariner!
Άβαταρ μέλους
Dark3go
Old Member
 
Posts: 1125
Εγγραφή: 10.01.07, 5:31 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό atomicorange » 02.10.10, 12:33 pm

Από φίλη δικηγόρο γνωρίζω ότι ισχύει ότι είναι υποχρεωτική η κατάρτιση συμφωνητικού ειδικά για ποσά άνω των 5000 ευρώ για να μπορεί να κινηθεί δικαστικά αν χρειαστεί ένα από τα δύο μέλη της συμφωνίας. Μέχρι το ποσό αυτό μπορεί να είναι και προφορική όπως ορίζει ο νόμος. Το καλό με την προφορική είναι ότι πάλι μπορείς να πάρεις την προκαταβολή και να μην προχωράς αν δεν τηρείται η προφορική συμφωνία. Το κακό είναι αν η συμφωνία σκοντάψει στην τελευταία καταβολή εφόσον έχουμε κάνει την εργασία όμως. Αν δεν την έχουμε κάνει, η ζημιά δεν υπάρχει.

Η σφραγίδα από ΔΟΥ ισχύει ότι ζητάται, αλλά σε περίπτωση απλού συμφωνητικού (για να μην είμαστε τελείως προφορικοί και ξεκρέμαστοι) δύο τζίφρες και σφραγίδες της κάθε επιχείρησης φτάνουν. (σαν transcript της συνομιλίας που είχατε)

Τα συμφωνητικά είναι επίσης υποχρεωτικά για κάποιες εταιρίες για να μπορούν να δικαιολογήσουν ότι βγάζουν χρήματα από το ταμείο τους. Σε τέτοιες περιπτώσεις στο τιμολόγιο συνηθίζεται να αναφέρεται μαζί με την περιγραφή της εργασίας η φράση (όπως σχετική σύμβαση μήνας/έτος).

Πάντως γενικά ισχύει ότι για μικρά ποσά < 2-3k ευρώ η δικαστική λύση δεν συμφέρει πάντα. Καλό θα ήταν να υπάρχουν ενδιάμεσες πληρωμές και αθεώρητη απόδειξη είσπραξη προς τον πελάτη.
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
atomicorange
Member
 
Posts: 78
Εγγραφή: 13.06.08, 12:36 am
Τοποθεσία: Πειραιάς

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό hidedora » 02.10.10, 2:11 pm

συμφωνώ με τον atomicorange.
Το συμφωνητικό, αν είναι για μικρά ποσά, δεν σε συμφέρει να κινηθείς δικαστικά. Το καλύτερο είναι να πάρεις ένα 30% αρχικά. Εγώ συνήθως δουλεύω με ολοκλήρωση βημάτων.
π.χ. κατασκευή site 30% μπροστά και το υπόλοιπο με την ολοκλήρωση και μετά αν θέλει προώθηση άλλα 30% μπροστά για τον κάθε όρο και με την ολοκλήρωση του κάθε όρου τα υπόλοιπα. Έτσι μειώνεις τις απώλειες.
Άβαταρ μέλους
hidedora
Junior Member
 
Posts: 262
Εγγραφή: 02.09.10, 12:46 pm

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό atomicorange » 02.10.10, 5:51 pm

hidedora έγραψε:π.χ. κατασκευή site 30% μπροστά και το υπόλοιπο με την ολοκλήρωση


Κι αν το project πάει πέρα από το 1000ρικο το σπας περισσότερο, γιατί να φέρει αντίρρηση ο πελάτης αν είναι ok άλλωστε. Συνήθως το σπάω στα 3 ή 4 μέρη αντί για 2.

Προκαταβολή μου έχει τύχει να μην πάρω όταν ήξερα ότι ο πελάτης είχε ούτως ή άλλως στενά περιθώρια (έπρεπε να παράγει κάτι σε άλλον δικό του πελάτη μέσα από αυτό που έφτιαχνα εγώ). Οι περιπτώσεις αυτές πρέπει να είναι λίγες και πολύ πολύ επιλεγμένες, αλλιώς η μπάλα χάνεται εύκολα.
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
atomicorange
Member
 
Posts: 78
Εγγραφή: 13.06.08, 12:36 am
Τοποθεσία: Πειραιάς

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό theMouth » 02.02.11, 5:57 pm

Αν και έχει περάσει καιρός από το θέμα, μπορεί κάποιος να ανεβάσει ένα δείγμα συμφωνητικού για να πάρουμε μια ιδέα πως να φτιάξουμε το δικό μας?
Mouth of war!
[ illustrate! illustrate! grab your pen and don't be late! ]
http://www.illustration.gr
http://www.thefilthyshow.com
-------------------------------------
http://www.graphicdesign.gr
Άβαταρ μέλους
theMouth
Member
 
Posts: 197
Εγγραφή: 10.02.09, 12:04 pm

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό Art_kubik » 15.02.11, 1:32 pm

Ένας αρχάριος όμως μπαίνει στη διαδικασία να δώσει περισσότερες επιλογές..στον πελάτη του ..ο οποίος δεν ικανοποιείτε ....λόγο γνώσης της απειρίας του γραφίστα ... :( :x ....αμφισβήτηση - απόρριψη-απόγνωση :!: :!: :!:
http://www.3Dreamer.eu - ενημερώσου ΜΑΘΕ δημιούργησε

- Εκπαιδευτικό υλικό για 3Ds Max, V-ray, Photoshop
- Συλλογή με FREE Architectural V-ray Materials
- 2D-3D Διαγωνισμοί
- Κατηγορία Work In Progress *NEW (διορθώνουμε τα δικά σας λάθη)
Art_kubik
Member
 
Posts: 43
Εγγραφή: 01.01.11, 4:33 pm

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό pow » 08.04.11, 11:31 pm

http://vimeo.com/22053820

Με συγχωρείτε για τα Αγγλικά.
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
pow
Member
 
Posts: 143
Εγγραφή: 26.06.09, 1:05 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: Απαράδεκτη συμπεριφορά πελάτη! (??)

Δημοσίευσηαπό sodesign » 13.06.15, 5:12 pm

πολυ ωραιο ποστ που μας βαζει μυαλο...
Φιλος συνεργατης θα πληρωνε γραφιστρια για λογοτυπο.
Ειδα τα δειγματα της τα οποια ηταν εντελως συνηθισμενα
και του εφτιαξα εγω ενα αλλο εντελως διαφορετικο και πρωτοτυπο.
η αληθεια δεν μου πηρε πολυ ωρα αλλα εβαλα την ιδεα μου και την εφαρμοσα στο δικο του στυλ της εταιρειας του. (του εξηγησα κιολας πος προεκυψε το logo - ποια στοιχεια επελεξα και ποια ενωσα για να βγει τυο αποτελεσμα)
Του εστειλα το δειγμα....και σε λιγες μερες το βλεπω σε κακη αντιγραφη μαλιστα απο την κοπελα που θα του τα σχεδιαζε αρχικα...
Ενοιωσα @@@@κας...αλλα αυτη ηταν η τελευταια φορα....
Υπαρχει καπου που μπορουμαι να δουμε δειγμα συμβολαιου μεταξυ εμας και του πελατη?
sodesign
Member
 
Posts: 87
Εγγραφή: 23.02.10, 10:28 am

Προηγούμενη

Επιστροφή στο X.I Οπτική Επικοινωνία. Ηθική, Δεοντολογία, προβληματισμοί, απόψεις

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 5 επισκέπτες

Visual Communication Designers Club

Το Visual Communication Designers Club, το μεγαλύτερο Ελληνικό online design forum, αποτελεί μια Ελληνική κοινότητα σχεδιαστών οπτικής επικοινωνίας, υπό την ευρύτερη έννοια του όρου, θέλοντας να συμπεριλάβει στα μέλη της κάθε ειδικότητα και βαθμίδα όσων σπουδάζουν ή εργάζονται στον χώρο της επικοινωνίας, έντυπης, διαδικτυακής, τρισδιάστατης ή εφαρμογών πολυμέσων