από Themistoklick » 17.05.06, 9:44 am
Χρήστο γεια και χαρά.
Διάβασα την άποψη σου και με προβλημάτισε θετικά. Την θεωρώ σαν σκέψη αξιόλογη και έχει λογική βάση. Χωρίς να την έχω απορρίψει, σκέφτηκα το θέμα από μια άλλη του πλευρά όπου η ιδέα σου αποτέλεσε αφετηρία. Σηκώνει μεγάλη κουβέντα αλλά θα το διακινδυνέψω να την μοιραστώ μαζί σου (σας).
Καλούμαστε σαν σχεδιαστές, να δημιουργήσουμε μια αφίσα με ένα πολύ συγκεκριμένο σκεπτικό και στόχο (concept). Αν η αφίσα μας, πήγαινε σε κάποιον διαγωνισμό οπτικής επικοινωνίας, τότε δεν θα είχα καμία δεύτερη σκέψη στο να υποστηρίξω ένα συνοδευτικό κείμενο δίπλα στο κάθε έργο, το οποίο να εξηγεί το ζητούμενο σχεδιαστικό πρόβλημα και την λύση που επέλεξε ο δημιουργός. Γιατί δεν έχει κανένα νόημα μια καλαίσθητη εργασία αν δεν εξυπηρετεί έναν σκοπό. Αυτή είναι ίσως μια από τις αξίες που κάνει κάποιον σχεδιαστή να ξεχωρίζει από έναν ερασιτέχνη ή άσχετο.
Με αυτή την έννοια λοιπόν, ο συγκεκριμένος διαγωνισμός, έχει ένα πολύ ξεκάθαρο concept, αποσαφηνισμένο και οικείο τόσο στους δημιουργούς όσο και στην κριτική επιτροπή. Άρα ήδη το πρώτο σκέλος είναι γνωστό. Το δεύτερο σκέλος που είναι η σχεδιαστική λύση, η σκέψη, η αντίληψη και περιεχόμενο της εργασίας, πρέπει να είναι σαφές από μόνο του. Αλίμονο, αν πρέπει δίπλα σε κάθε προϊόν γραφιστικής (αφίσα, συσκευασία, λογότυπο) να πρέπει να υπάρχει και από ένα συνοδευτικό κείμενο το οποίο να εξηγεί την φιλοσοφία του. Η αφίσα για την Ιθάκη λοιπόν, νομίζω ότι δεν μπορεί να ξεφεύγει από κάτι τέτοιο.
Θα πρέπει λοιπόν να αναρωτηθεί κανείς, αν είναι ένας εικαστικός διαγωνισμός και ως έτσι να κριθεί, ή αν είναι ένας διαγωνισμός ενός επικοινωνιακού εργαλείου που λέγεται αφίσα ή και τα δυο. Όπως και να έχει όμως, αφού οι αφίσες δεν απευθύνονται μόνο σε γραφίστες αλλά στον κάθε θεατή, στον κάθε περαστικό, στον κάθε αναγνώστη της, θα πρέπει να μπορεί να επικοινωνήσει το όποιο νόημα με αμεσότητα και σαφήνεια.
Έτσι η όποια κριτική επιτροπή, θα πρέπει να λάβει υπόψιν της πως ένα τέτοιο προϊόν θα πρέπει να μπορεί να αποδώσει εύστοχα και εύκολα το όποιο περιεχόμενό της στο στόχο - κοινό της. Αν ο στόχος κοινό δεν είναι η γραφιστική κοινότητα αλλά ο οποιοσδήποτε, τότε νομίζω ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος επεξήγησης, αντίθετα θα πρέπει ο δημιουργός να μπορεί να καταργήσει κάθε τέτοια ανάγκη με την ποιότητα της σχεδίασής του. Αν πάλι ο στόχος είναι η γραφιστική κοινότητα, ε τότε δεν βλέπω τον λόγο του να μην υπάρχει ένα συνοδευτικό κείμενο το οποίο να μπορεί να εξηγήσει ότι επιθυμεί ο δημιουργός της αφίσας.
Κρατάω όμως την φράση σου "τι τον οδήγησε στη δημιουργία". Είναι πολύ όμορφη, και κρύβει το μεράκι, και την σκανδάλη της όποιας έμπνευσης ή δημιουργικής ενασχόλησης με το θέμα και ως έτσι, συμφωνώ ότι θα μπορούσε να συνοδεύσει μια αφίσα, σαν γενική όμως πληροφορία και όχι σαν κριτήριο ποιότητας ή επικοινωνιακής ευστοχίας.
Καλή συνέχεια σε σένα και σε όλους τους δημιουργούς που συμμετείχαν με σχέδιά τους στον διαγωνισμό.
Φιλικά, Θεμιστοκλής