8bit vs 16bit (Άρθρο)

Adobe InDesign, Photoshop, Illustrator, Quark Xpress, Corel Draw, PhotoPaint, Corel Painter κ.λπ

8bit vs 16bit (Άρθρο)

Δημοσίευσηαπό GEORGETOUBALIS » 01.03.06, 6:46 pm

8bit vs 16bit
Ram (ψφ) 2005

Τί είναι 8-bit και τι 16- bit εικόνες; Τι να διαλέξω; Γιατί θα πρέπει να κάνω τις κυριότερες επεξεργασίες μου με την εικόνα μου στα 16-bit.


Έαν κάποιος ασχοληθεί με την ψηφιακή φωτογραφία ή με την ψηφιακή επεξεργασία εικόνας, αργά ή γρήγορα θα βρει μπροστά του 2 χαρακτηριστικά που ορίζουν το βάθος χρώματος. Θα πρέπει να επεξεργαστεί εικόνες 1-bit, 8 bit, 16bit.

Η υποστήριξη της επεξεργασίας 16-bit εικόνων σήμερα βρείσκεται στο καλύτερο σημείο της (ειδικά μετά την κυκλοφορία του Photoshop CS). Για κάποιον χωρίς εμπειρία στην ψηφιακή επεξεργασία εικόνας οι 16-bit εικόνες περνάνε στη σκέψη του ότι είναι διπλάσιες σε bit από τις 8-bit εικόνες. Είναι έτσι ; Και πού ακριβώς υπερτερούν.

Μιά κοινή εικόνα 8 bit RGB χρησιμοποιεί μια ακολουθία τιμών από το 0 έως το 255 για διαχωρίσει με σαφήνια τους τόνους που μπορεί να περιέχει κάθε ένα από τα 3 χρωματικά κανάλια (RED, GREEN, BLUE). Μιά τιμή 255,0,0 αντιπροσωπεύει το καθαρό κόκκινο χρώμα, μία τιμή 0,255,0 αντιπροσωπεύει το καθαρό πράσινο χρώμα και μία τιμή 0,0,255 αντιπροσωπεύει το καθαρό μπλέ χρώμα.(Το ίδιο ισχυεί και τις μαυρόασπρες εικόνες μό νο που εκεί έχουμε μόνο ενα χρωματικό κανάλι.)
Εάν πολλαπλασιάσουμε τον αριθμό των τόνων και των τριών καναλιών θα πάρουμε 16.7 εκκατομήρια συνδιασμούς.
Αυτός είναι πραγματικά ένας μεγάλος αριθμός για να περιέχει όλες τις αποχρώσεις και τους τόνους μια εικόνας. Ή μήπως δεν είναι και τόσο μεγάλος.
Το φυσικό επακόλουθο που παρουσιάζεται σχεδόν σε οποιαδήποτε τονική ή χρωματική επεξεργασία είναι η απώλεια χρωματικής πληροφορίας αλλά και η δημιουργία μιάς νεάς χρωματικής πληροφορίας. Για παράδειγμα μια σκοτεινή φωτογραφία έαν φωτιστεί θα χάσει κάποιους σκουρότερους τόνους και θα αποκτήσει φωτεινότερους τόνους που δεν είχε.
Υπάρχει βέβαια και κάποιο άλλο αρκετά συμαντικό θέμα. Μια σκοτεινή φωτογραφία μπορεί να χρησιμοποιεί χρωματικές τιμές μεταξύ του 0 και του 180 στα τρία κανάλια της παραλείποντας τις τιμές μέχρι τους 256 τόνους που θα μπορούσε να έχει. Το ιδανικό θα ήταν οι χρωματικές τιμές από το 0 έως το 180 με κάποιο μαγικό τρόπο να γινόνταν 256. Δυστηχώς όμως δεν υπάρχει μαγεία στην χρωματική επεξεργασία. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε για να διορθώσουμε κάτι τέτοιο είναι να ?τεντόσουμε? αυτές τις τιμές για να πιάσουμε το εύρος των 255 τιμών. Πρέπει με απλά λόγια ενώ έχουμε στα χέρια μόνο 180 τιμές να τις κάνουμε 255. Το πρόβλημα είναι βέβαια θα δημιουργηθούν κάποια κενά στο ?τέντομα?.
Επίσης η τοποθέτηση των τόνων σε μία εικόνα γίνεται χρησημοποιόντας απόλυτους αριθμούς. Δεν μπορεί μια τιμή να είναι 128.5. Πρέπει να πάρει την τιμή 128 ή 129. Πως θα ανακαλύψουμε τις ενδιάμεσες τιμές;
Ακόμα και μετά το ?τέντομα? υπάρχει ένα μυστήριο γύρω από τις 75 τιμές (255-180=75). Το αποτέλεσμα είναι σε μία ακολουθεία ανά 3-4 τιμές να έχουμε κάποιο κενό. Η πληροφορία δεν υπάρχει και αυτό μπορούμε να δούμε καθαρά και στο ιστόγραμμα των Levels. Αυτό το φαινόμενο το βλέπουμε εάν απλά πατήσουμε ?Auto? στην παλέτα των Levels. Μπορεί η οθόνη μας να μην μπορεί να απεικονίσει με καθαρότητα τις ελείψεις αλλά οποιαδήποτε άλλη επεξεργασία θα έχει σαν αποτέλεσμα να χαθούν και άλλες πληροφορίες.
Εάν φωτίσουμε ένα συνεφιασμένο ουρανό κάποιο σκούροι τόνοι θα χαθούν για πάντα. Εάν τον σκουρίνουμε μετά οι σκούροι τόνοι δεν πρόκειτε να επανέλθουν χωρίς σημαντικές απώλειες.

Το Βαρύ πυροβολικό.
Από την άλλη μεριά οι εικόνες 16-bit εμπεριέχουν 65.536 τιμές που προσδιορίζουν το εύρος τόνων για κάθε κανάλι. Κάνοντας ένα απλό υπολογισμό οι συνδιασμοί χρωμάτων που προκείπτουν φτάνουν στο αστρονομικό ποσό των 281 τρισεκατομμηρίων. Ο χώρος που καταλαμβάνει το αρχείο είναι διπλάσιος αλλά το κέρδος στο ευρός χρωμμάτων είναι υπέρ-πολλαπλάσιο. Μπορούμε να το δούμε σαν ένα καταρκεματισμό σε 256 κομμάτια που γίνεται σε κάθε ένα τόνο από τα 16.7 εκκατομήρια.
Εάν επεξεργαζόμαστε εικόνες 16-bit συννεχίζουμε να έχουμε απώλειες αλλά είναι πολύ λιγότερες σε σχέση με τις 8bitες εικόνες. Ένα ακόμα θετικό είναι ότι όλοι οι οδηγοί εκτυπωτών είναι 8-bit και χρωματικά τους υπερκαλύπτουμε ακόμα και εάν έχουμε απώλειες κατα την επεξεργασία. Έστω και μια τιμή υποπολαπλάσια των 256 τόνων να έχουμε υπάρχει κέρδος.
Από όλα τα παραπάνω προκείπτει ότι οι εικόνες 16-bit δίνουν πολύ πιο αξιόπιστα (χρωματικά)αποτελεσματα ακόμα και μετά από μια αρκετά βαριά επεξεργασία.
Η μέση λύση
Στο χώρο της χρωματικής ?δύναμης? υπάρχουν και τα RAW που αποθηκεύουν οι ψηφιακές μηχανές (και NEF όσο αφορά την NIKON). Τα RAW αρχεία εμπεριέχουν 4.096 τιμές που προσδιορίζουν το εύρος τόνων για κάθε κανάλι. Το σκεπτικό είναι ίδιο. Μπορεί να υπολείπονται αρκετα των 16-bit αλλά δεν πάυει να έχουν μια ουσιώδη υπεροχή σε σχέση με τα 8-bit.
Φυσικά κάποια στιγμή θα ακούσεται για 24-bit ή ακόμα και για 48-bit εικόνες. Μην τρομαζεται, δεν είναι τίποτα παραπάνω από 8-bit και 16-bit εικόνες ονομασμένες με άλλο τρόπο. Απλά από κάποιους έχει γίνει μια πρόσθεση των bit μιας εικόνας και τις ονομάζουν με το άθροισμα τους. Δηλαδή 8-bit +8-bit + 8-bit =24-bit για τις εικόνες 8-bit και 16-bit +16-bit + 16-bit = 48-bit για τις για τις εικόνες 16-bit.
Επικινδυνα παιχνίδια
Το ότι μπορούμε να αλλάζουμε τα bit της εικόνας μας από τα 8 στα 16 και τούμπαλην δεν σημαίνει ότι είναι και σωστό. Εάν μια φωτογραφία είναι 16-bit και την κανουμε 8-bit οι πληροφορίες της 16μπιτης έκδοσης έχουν χαθεί για πάντα. Με τη μετατροπή της σε 16bit δεν καταφέρνουμε τίποτα. Η εικόνα απλά χρησιμοποιεί 65.536 τόνους για κάθε κανάλι για να απεικονίσει 256 (πράγμα αρκετά εύκολο).Οι 65.536 τόνοι έχουν προκείψει μέσα από υπολογισμούς που έχει κάνει το Photoshop και αφού δεν υπάρχει κάποιος τρόπος για να καταλάβει το πρόγραμμα ποιοί είναι οι ενδιαμεσοι τόνοι που προυπήρχαν χρησιμοποιεί κάποιον αλγόριθμο που δίνει αποτελέσματα κατά προσέγγιση. Ένας γενικός κανόνας που πρέπει να έχουμε υπ’ όψιν μας είναι ότι η μετατροπή σε 8-bit πρέπει να γίνεται εφόσον έχουν τελιώσει οι βασικές επεξεργασίες στον τόνο και στο χρώμα.

Ανοίξτε μια εικόνα 8 bit και μία 16 και κάντε αντιπαράθεση.
Τα μενού του photoshop Image > Adjustments και Filter μας δείχνουν με τον καλύτερο τρόπο ότι οι σύγχρονοι υπολογιστές δεν είναι σε θέση να επεξεργαστούν πλήρως μια εικόνα 16-bit. Μερικές χρωματικές-τονικές επεξεργασίες αλλά και αρκετά φίλτρα είναι ανενεργά καθως η εκτέλεση τους σε μια 16-bit εικόνα θα μπορούσε να πάρει 10άδες ώρες ή και μέρες. Πάλι καλά να λέμε .... αφού πριν 6-7 χρόνια δεν μπορούσες να κάνεις σχεδόν τίποτα.


Συμβουλές...
? Εάν σκανάρετε τις φωτογραφίες σας και σας το επιτρέπει το σκάνερ σας να χρησιμοποιήται βάθος χρώματος 16-bit.
? Πριν μετατρέψετε την εικόνα σας σε 8-bit φροντίστε να έχετε τελιώσει τις τονικές και χρωματικές διορθώσεις ενώ η εικόνα σας είναι ακόμα 16-bit ή 12bit. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζετε την μεγαλύτερη δυνατή ακριβεια στις επεξεργασίες σας.
? Η οθόνη του υπολογιστή σας δεν σας δείχνει σχεδόν ποτέ αυτό που θα πάρετε στην εκτύπωση (ειδικά στα δύσκολα μεράσματα του μαυρου) . Δείτε τις 16- bit σαν ένα καλό φίλο που θα σας δίνει πάντα το καλύτερο δυνατό αποτελεσμα.

Γιώργος Τούμπαλης.
Άβαταρ μέλους
GEORGETOUBALIS
Senior Member
 
Posts: 561
Εγγραφή: 09.02.06, 11:33 am

Δημοσίευσηαπό sokalegga » 01.03.06, 6:57 pm

Προσκυνώ και δοξάζω τρισμέγιστε!!! :shock: :lol: :lol:
Υou Can Do Anything You Want As Long As It Makes Sense
Άβαταρ μέλους
sokalegga
Master Member
 
Posts: 3251
Εγγραφή: 22.07.04, 2:50 pm
Τοποθεσία: Τρίπολη

Δημοσίευσηαπό GEORGETOUBALIS » 01.03.06, 7:00 pm

sokalegga έγραψε:Προσκυνώ και δοξάζω τρισμέγιστε!!! :shock: :lol: :lol:



να σαι καλά!!!! :oops: :oops:
Άβαταρ μέλους
GEORGETOUBALIS
Senior Member
 
Posts: 561
Εγγραφή: 09.02.06, 11:33 am

Δημοσίευσηαπό jonick33 » 01.03.06, 7:06 pm

Ευχαριστούμε Γιώργο για το άρθρο...


και αν σε όλα αυτά που έγραψες συνυπολογίσουμε οτι σχεδόν τα περισσότερα μόνιτορς έχουν δυνατότητα να απεικονίζουν 8bitες τις εικόνες... τότε "μια τρύπα στο νερό" βλέπουμε...

Απλά με το RAW απλά θα έχουμε μεγαλύτερο χρωματικό εύρος και κατά την προβολή (export σε jpg-tif) διαλέγουμε ποιο κομάτι αυτού του εύρους θα βλέπουμε...
Άβαταρ μέλους
jonick33
Old Member
 
Posts: 1608
Εγγραφή: 09.10.05, 1:48 am
Τοποθεσία: Αθήνα

Δημοσίευσηαπό sokalegga » 01.03.06, 7:06 pm

Γιώργο από ότι έχω καταλάβει και οι εφαρμογές High dynamic range imaging (HDRI)-κυρίως κινηματογράφος και FX-χρησιμοποιούν 16 bit εικόνες ώστε να μας "επεκτείνουν" την τονικότητα της εικόνας . Είναι όντως έτσι; Έχεις κάτι υπ'όψη σου;
Υou Can Do Anything You Want As Long As It Makes Sense
Άβαταρ μέλους
sokalegga
Master Member
 
Posts: 3251
Εγγραφή: 22.07.04, 2:50 pm
Τοποθεσία: Τρίπολη

Δημοσίευσηαπό penlix » 01.03.06, 7:50 pm

Ωστε αυτό είναι λοιπόν..

Οπότε γιατί το setting των bit στο Photoshop είναι πρώτη μούρη όταν δημιουργούμε ένα νέο αρχείο, μια και ούτε οι εκτυπωτές ούτε οι περισσότερες οθόνες μας απαξιούν να ασχοληθούν με οτιδήποτε περισσότερο από 8 bit??

Ευχαριστούμε για το super tut Γιώργο.




Θα βαζα link στο hegrade αλλά θα μου πούν πως την έχεις δεί εσύ και γράφεις σωστά άρθρα κ.λπ. ;)
Άβαταρ μέλους
penlix
Adminilicious
 
Posts: 10260
Εγγραφή: 26.02.04, 3:50 pm

Δημοσίευσηαπό Staff » 01.03.06, 8:19 pm

Thanx Mr (16bit) GeorgeToubalis :!:
Άβαταρ μέλους
Staff
Old Member
 
Posts: 1897
Εγγραφή: 23.07.05, 12:32 pm
Τοποθεσία: saLLonica

Δημοσίευσηαπό Themistoklick » 01.03.06, 9:28 pm

Το άρθρο του Γιώργου είναι εξαιρετικά καλογραμμένο. Για μένα το να έχεις γνώση κάποιου θέματος σημαίνει να μπορείς να την εκφράσεις με απλό και κατανοητό τρόπο και όχι μόνο με πολύπλοκα μαθηματικά ή τρελούς όρους και είμαι σίγουρος ότι ο Γιώργος μπορεί να το κάνει και έτσι, αλλά απλά δεν έχει ανάγκη να κάνει επίδειξη αλλά θέλει απλά να μοιραστεί την γνώση του. Γ' αυτό του είμαστε υπόχρεοι σαν κοινότητα.

Πάντα τέτοια Γιώργο και ας απαγορεύουν σε άλλα φόρουμ Link προς εμάς.
Άβαταρ μέλους
Themistoklick
Master Member
 
Posts: 5292
Εγγραφή: 05.04.04, 1:28 pm

Δημοσίευσηαπό an1m8or » 02.03.06, 12:07 am

penlix έγραψε:Οπότε γιατί το setting των bit στο Photoshop είναι πρώτη μούρη όταν δημιουργούμε ένα νέο αρχείο, μια και ούτε οι εκτυπωτές ούτε οι περισσότερες οθόνες μας απαξιούν να ασχοληθούν με οτιδήποτε περισσότερο από 8 bit??


Γιατί αν κατά τη διάρκεια επεξεργασίας του αρχείου σου χρειαστεί να κάνεις χρωματικές και τονικές διορθώσεις, πάλι θα έχεις τα πλεονεκτήματα της 16bit πληροφορίας.

Δοκίμασε π.χ να κάνεις ένα περίπλοκο ντεγκραντέ ανάμεσα σε 4 χρώματα σε 16bit mode και μετά να πειράξεις τα Levels του, σε 16bit και σε 8bit modes αντίστοιχα.

τι το λέω και δεν το δείχνω;;;

Εικόνα

όταν το levels adjustment εγινε μετά τη μετατροπή της εικόνας σε 8bit
το banding φαίνεται αρκετά έντονα...

u get the point
an1m8or
Old Member
 
Posts: 1892
Εγγραφή: 07.07.05, 1:45 pm
Τοποθεσία: A city called Athens in a country called Greece on a planet we call Earth.In other words I DONT KNOW

Δημοσίευσηαπό penlix » 02.03.06, 12:20 am

Still, κάνουμε χρωματικές διορθώσεις σε χρώματα που δεν θα είναι χρήσιμα στις περισσότερες συσκευές, σωστά?
Άβαταρ μέλους
penlix
Adminilicious
 
Posts: 10260
Εγγραφή: 26.02.04, 3:50 pm

Δημοσίευσηαπό an1m8or » 02.03.06, 12:34 am

δε σε εννοώ...

εφ' όσον βλέπεις τη διαφορά στις 2 εικόνες στο μονιτόρ σου, το κέρδος είναι υπαρκτό.

(η extra πληροφορία στις 16bit εικονες αποκαλύπτεται κατά τη διάρκεια της εςπεξεργασίας, καλύπτοντας τις "τρύπες" που ανέφερε ο Γιώργος).
an1m8or
Old Member
 
Posts: 1892
Εγγραφή: 07.07.05, 1:45 pm
Τοποθεσία: A city called Athens in a country called Greece on a planet we call Earth.In other words I DONT KNOW

Δημοσίευσηαπό GEORGETOUBALIS » 02.03.06, 12:40 am

Γ' αυτό του είμαστε υπόχρεοι σαν κοινότητα.

Θεμη Προς Θεου καμιά υποχρέωση... είναι δική μου χαρά που υπάρχει καλή πίστη από το VCDC και δεν υπάρχει αυτό το απίστευτο που αντιμετοπίζω από άλλους: οι απαντήσεις και οι παρατηρήσεις στα άρθρα μου έχουν χαρακτήρα έλα τις μετρήσουμε (τις γνώσεις μας)... και με περιμένουν στη γωνία ε.... δεν θα μπώ σε αυτό το λούκι...

Δεν ξέρουν προφανώς ότι ειδικά σε τεχνικά θέματα όπου δεν υπάρχει "νομίζω", & "μου φαίνεται" άλλα, ή είναι κάτι ή δεν είναι (καθότι οφείλουν την υπαρξη τους σε μαθηματικές συναρτίσεις) πρέπει να το έχεις σκεφτεί 500 φορές πριν γράψεις την παρατηρηση σου που ανερεί τα γραφόμενα του άλλου . Εγώ για να γράψω κάτι το έχω διασταυρώσει 50 φορές και το έχω δοκιμάσει προσωπικά και ο λόγος είναι γιατί με διαβάζουν εκτος από σπουδαστές και επαγγελματίες που δε λέει με τίποτα να γράφεις ανακρίβιες και γενικώς ότι σου κατέβει.
Εάν παρόλα τα παραπάνω έχω ένα ενδιασμό για κάτι πέρνω τον χάρη στη συνέχεια τον θανάση μετά τον Τολη κοκ (και οι 3 είναι στις γραφικές τέχνες από 1990) εάν πάρω από εκεί το ΟΚ (και απο τους 3) τότε το γράφω.
Και περιμενω με ιδιαίτερη προσμονή να με συμπλήρώσει κάποιος (αφού δεν γίνεται όλο και κατι θα έχει ξεφύγει) και το κείμενο να γίνει πιο πλούσιο για τους επόμενους που θα το διαβάσουν. Αυτή είναι και η λογική μου που ανεβάζω τα κείμενα στο VCDC κατι σαν "open source" .Ρίχνει κάτι ένας στο τραπέζι και όλοι προσπαθουν να το κάνουν καλύτερο.
Τώρα επειδή δεν γράφω ξυλινα αλλά κάνω και λίγο πλάκα το κάνω για να μην βαρήνει πολύ κείμενο.
Και για να μην παρεξηγηθώ (είναι η σελήνη μου φαίνεται αυτό το μήνα) δεν λέω ότι δεν δέχομαι διορθώσεις.... σαφώς και τις δέχομαι άλλα να έχουν μια επιχειρηματολογία και ανάπτυξη τουλάχιστον εφάμιλης του αρχικου κειμένου (μακάρι να ειναι μεγαλύτερη) άλλοστε ο λόγος που γρ'αφεται δεν είναι να βελτιωθεί το κείμενο??? (αναρωτιέμαι)


Πάντα τέτοια Γιώργο και ας απαγορεύουν σε άλλα φόρουμ Link προς εμάς


No martini... No party.!
:lol: :lol: :lol: :lol:
Άβαταρ μέλους
GEORGETOUBALIS
Senior Member
 
Posts: 561
Εγγραφή: 09.02.06, 11:33 am

Δημοσίευσηαπό GEORGETOUBALIS » 02.03.06, 12:43 am

sokalegga έγραψε:Γιώργο από ότι έχω καταλάβει και οι εφαρμογές High dynamic range imaging (HDRI)-κυρίως κινηματογράφος και FX-χρησιμοποιούν 16 bit εικόνες ώστε να μας "επεκτείνουν" την τονικότητα της εικόνας . Είναι όντως έτσι; Έχεις κάτι υπ'όψη σου;


Το πρόβλημα βρείσκεται στην επεξεργασία καθαρα. Μια 16μπιτη μπορείς να της αλλάξεις τα φώτα και να μην την κάψεις πουθενά. Η χρωματική είναι "άλλου" σε έυρος κινήσεων....
Άβαταρ μέλους
GEORGETOUBALIS
Senior Member
 
Posts: 561
Εγγραφή: 09.02.06, 11:33 am

Δημοσίευσηαπό GEORGETOUBALIS » 02.03.06, 12:46 am

penlix έγραψε:Ωστε αυτό είναι λοιπόν..

Οπότε γιατί το setting των bit στο Photoshop είναι πρώτη μούρη όταν δημιουργούμε ένα νέο αρχείο, μια και ούτε οι εκτυπωτές ούτε οι περισσότερες οθόνες μας απαξιούν να ασχοληθούν με οτιδήποτε περισσότερο από 8 bit??

Ευχαριστούμε για το super tut Γιώργο.



Η μοναδική χρησιμότητα που μπορώ να σκεφτώ τώρα (αύριο μπορεί να μου κατέβει τίποτα άλλο) είναι ότι μπορείς να κάνεις paste μιά άλλη 16μπιτη χωρίς να την αλλάξεις τροποποιησεις.
Άβαταρ μέλους
GEORGETOUBALIS
Senior Member
 
Posts: 561
Εγγραφή: 09.02.06, 11:33 am

Δημοσίευσηαπό GEORGETOUBALIS » 02.03.06, 12:56 am

Η μοναδική χρησιμότητα που μπορώ να σκεφτώ τώρα (αύριο μπορεί να μου κατέβει τίποτα άλλο) είναι ότι μπορείς να κάνεις paste μιά άλλη 16μπιτη χωρίς να την αλλάξεις τροποποιησεις.


Βγαλε την προτελευταια λέξη! "αλλάξεις" να βγεί νόημα
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Άβαταρ μέλους
GEORGETOUBALIS
Senior Member
 
Posts: 561
Εγγραφή: 09.02.06, 11:33 am

Δημοσίευσηαπό penlix » 02.03.06, 8:07 am

Γιώργο και Ani thanks, και συγχωράτε την άγνοιά μου :)
Άβαταρ μέλους
penlix
Adminilicious
 
Posts: 10260
Εγγραφή: 26.02.04, 3:50 pm

Δημοσίευσηαπό Themistoklick » 02.03.06, 9:00 am

Ουσιαστικά αν θέλει να κάνει κάποιος μια ανακεφαλαίωση περί προτερημάτων των 16Bit εικόνων, ίσως να είναι η εξής:

α) καλύτερο resampling σε αλλαγές μεγέθους της εικόνας
β) καλύτερη τονική και χρωματική διόρθωση
γ) ασφαλέστερη μεταφορά από ένα χρωματικό χώρο (πχ RGB) σε κάποιον άλλο (πχ CMYK).

Υπάρχουν μειονεκτήματα ? Σαφώς και υπάρχουν.

Μεγαλύτερος όγκος αρχείου, λιγότερα εργαλεία του photoshop προς χρήση, όχι απαραίτητη συμβατότητα με όλες τις εφαρμογές και φυσικά η εικόνα για να τυπωθεί θα πρέπει να καταλήξει σε 8bit. Τέλος υπάρχει σαφώς μεγαλύτερος χρόνος σκαναρίσματος.

Όμως το πρωτότυπο πρέπει να είναι 16bit. Αυτό είναι ότι καλύτερο μπορούμε να πάρουμε. Δεν θα μπορέσει να βελτιωθεί ποτέ. Οι τόνοι μιας εικόνας είναι αυτοί που έχει όταν γίνει capture σε μια φωτ. μηχανή ή σε ένα σκάνερ. Από κει και πέρα δεν θα μπορέσουμε ποτέ να βελτιώσουμε ή να αυξήσουμε τους τόνους με αναλογικό τρόπο.

Ένα πράγμα που έχει παρεξηγηθεί με τις 16bit εικόνες, όπως διαβάζω και από τις απόψεις όσων έγραψαν πριν από μένα είναι περί προβολής στην οθόνη και στην εκτύπωση όπου τελικά θα καταλήξουν οι εικόνες ως 8Bit και άρα δεν υπάρχει διαφορά.

Ας μου επιτραπεί να κάνω μια διευκρίνιση.

Στο χώρο των γραφικών τεχνών, αυτό που έχει την μεγαλύτερη σημασία, είναι το πώς θα καταγραφεί η εικόνα την πρώτη της φορά μέσα από μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή ή από τον συνδυασμό αναλογικής - scanner. Κατά συνέπεια, όσο καλύτερο είναι το input τόσο καλύτερο θα είναι και το τελικό outpout.

Οκ, και τι σημαίνει λοιπόν να έχω 16bit εικόνα ? Σημαίνει ότι έχω μερικές εκατοντάδες τρισεκατομμύρια χρώματα ?

Φυσικά και όχι. Ο αριθμός των pixels σε μια εικόνα 8bit και σε μια εικόνα 16bit θα είναι ο ίδιος γιατί αυτό τον αριθμό μπορεί να γράψει η μηχανή ή το σκάνερ. Επίσης είτε χρησιμοποιώ μια 16bit εικόνα ή μια 8bit πάλι 256 τόνους θα έχω στα ιστογράμματα. Αυτό όμως το οποίο ισχύει στην πραγματικότητα, είναι ότι πάνω στον χρωματικό χάρτη, μπορώ να έχω ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ όχι μεταξύ 16 εκατ. χρωμάτων αλλά μεταξύ τρισεκατομμυρίων όπως πολύ σωστά γράφει ο Γιώργος στο άρθρο του.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά ? Αυτό σημαίνει ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ακρίβεια στην θέση ενός χρώματος στον χρωματικό χάρτη.

Παράδειγμα. Φανταστείτε ένα γεωγραφικό χάρτη και ότι κρατάτε ένα ραβδί με πάχος 1 εκατοστό. Και δείχνεται σε κάποιον ένα σημείο στο χάρτη. Ο χώρος που δείχνεται είναι σχετικά σαφής λόγο του ότι το ραβδί που κρατάτε είναι σχετικά χονδρό. Τώρα σκεφθείτε το ίδιο παράδειγμα, αλλά αντί να κρατάτε ένα ραβδί πάχους 1 εκατοστού, να έχετε 2 χιλιοστά. Όπως κατανοεί κανείς, το σημείο που θα δείξετε τώρα θα είναι πολύ πολύ πιο σαφές και πιο συγκεκριμένο από ότι πριν.

Το ίδιο λοιπόν συμβαίνει και με τον χρωματικό χάρτη. Τα δείγματα από τα οποία μπορούμε να επιλέξουμε είναι πιο μικρά και άρα πολύ πιο σαφή. Και άρα έχουν περισσότερα δεκαδικά ψηφία από τα δείγματα που θα είχαμε με μια 8bit εικόνα που είναι μεν καλής ποιότητας αλλά πιο (ας μου επιτραπεί η έκφραση) χοντροκομμένα και με κουτσουρεμένα δεκαδικά ψηφία.

Έτσι, όταν κάνουμε τονικές ή χρωματικές διορθώσεις, λόγο του ότι έχουμε στην διάθεση μας πιο ακριβής θέσεις των χρωμάτων και πιο πολλά δεκαδικά ψηφία, να λαμβάνουμε πιο ακριβή αποτελέσματα.

Έτσι ο αριθμός των Pixels ο ίδιος θα είναι αλλά οι χρωματικές πληροφορίες πιο ακριβείς. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, αφού δεν έχουμε "στρογγυλοποιημένα" νούμερα, αλλά πλούσια σε δεκαδικά ψηφία να έχουμε αυτό που λέμε λιγότερο Posterize των εικόνων, λιγότερες κενές θέσεις στα ιστογράμματα (τα οποία πάλι 256 βήματα θα έχουν αλλά πιο ακριβή). Ενώ όταν είχαμε 8Bit σε κάποιους μαθηματικούς υπολογισμούς λόγο λιγότερων δεκαδικών ψηφίων ήταν αδύνατον λόγο στρογγυλοποίησης να μην ψαλιδιστούν νούμερα με αποτέλεσμα να έχουμε απώλεια ορισμένων τόνων στο ιστόγραμμα.

Και τι με νοιάζει εμένα που θα χαθούν 10 ή 20 τόνοι ανα κανάλι ? Όταν κάνεις ένα κοντινό σε ένα πορτρέτο σε νοιάζει και σε παρανοιάζει.

Δια ταύτα. Τα προτερήματα μιας 16bit εικόνας σε σχέση με μια 8bit είναι σαφή. Έχουν γραφτεί όμως αρκετές απόψεις και έχουν γίνει ένας μεγάλος αριθμός τεστ (Dan Margoulis, Jim Rich), που έχει καταλήξει ότι τελικά στην εκτύπωση δυο ίδιων διαχωρισμένων εικόνων, η μια με 8 και η άλλη με 16bit το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να ανιχνευθεί ακόμη και από ειδικούς της βιομηχανίας των γραφικών τεχνών αν οι συσκευές που έγινε ο 8bit ή 16bit διαχωρισμός (ή φωτογράφηση) ήταν το ίδιο καλής ποιότητας. Έτσι λοιπόν παίζει μεγαλύτερο ρόλο το να χρησιμοποιούμε μια καλή συσκευή για φωτογράφηση ή σκανάρισμα παρά να ανησυχούμε για την τεχνολογία 16bit υπέρ της 8bit. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι ακυρώνει την αξία της 16bit εικόνας. Τα πράγματα είναι πολύ απλά.

Έχεις μόνο μια ευκαιρία να αποτυπώσεις ψηφιακά μια εικόνα. Θες να είναι μεγάλης ακρίβειας (8bit) ή εξαιρετικής ακρίβειας (16bit) ? Και ας μη γελιόμαστε, ήδη με την τεχνολογία CTP ή τις 6χρωμες εκτυπώσεις της Pantone, ο διαθέσιμος χάρτης των χρωμάτων και η ακρίβεια απόδοσης έχει αυξηθεί δραματικά.

Γιατί όχι λοιπόν ? :D

Γιώργο Τούμπαλη, και πάλι ευχαριστούμε !
Άβαταρ μέλους
Themistoklick
Master Member
 
Posts: 5292
Εγγραφή: 05.04.04, 1:28 pm

Δημοσίευσηαπό crs » 02.03.06, 9:08 am

Και έρχεται και ο Θέμης με το plug-in του στο κείμενο του mr.George!
Να σται καλά guys! Έχω κάνει απίστευτο αρχείο βοήθειας και αντιμετώπισης δύσκολων καταστάσεων με όλα αυτά που γράφετε! Thanks a lot!
No longer active
crs
Senior Member
 
Posts: 933
Εγγραφή: 20.07.05, 10:01 am

Δημοσίευσηαπό sofia » 02.03.06, 9:34 am

Ευχαριστώ Γιώργο και Θέμη, οι γνώσεις σας είναι πολύτιμες για όλους μας.
:D :D :D
sofia
Senior Member
 
Posts: 542
Εγγραφή: 20.10.05, 2:33 pm

Δημοσίευσηαπό jonick33 » 02.03.06, 10:01 am

Και έρχεται και ο Θέμης με το plug-in του στο κείμενο του mr.George!



Εικόνα


Θέμη Εικόνα
Άβαταρ μέλους
jonick33
Old Member
 
Posts: 1608
Εγγραφή: 09.10.05, 1:48 am
Τοποθεσία: Αθήνα

Επόμενο

Επιστροφή στο I.III Δημιουργικό λογισμικό

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Bing [Bot] και 2 επισκέπτες

Visual Communication Designers Club

Το Visual Communication Designers Club, το μεγαλύτερο Ελληνικό online design forum, αποτελεί μια Ελληνική κοινότητα σχεδιαστών οπτικής επικοινωνίας, υπό την ευρύτερη έννοια του όρου, θέλοντας να συμπεριλάβει στα μέλη της κάθε ειδικότητα και βαθμίδα όσων σπουδάζουν ή εργάζονται στον χώρο της επικοινωνίας, έντυπης, διαδικτυακής, τρισδιάστατης ή εφαρμογών πολυμέσων